پنجشنبه ۰۲ فروردین ۰۳

تفاوت کاشی پرسلان با معمولی چیست؟!

اخبار مربوط به فناوری - ورزش - پزشکی - اکسسوری - بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ در این وبلاگ

تفاوت کاشی پرسلان با معمولی چیست؟!

۶۶۹ بازديد
 به نظر می‌رسد این پرسش مملوء از سوء تفسیر و سردرگمی است. کاشی پُرسلان در حقیقت جزئی از خانواده سرامیک‌ها می‌باشد، اما از نظر ویژگی‌ها که ناشی از اختلاف اندک در مواد مورد استفاده و نحوه تولید است، تفاوت‌های آشکاری دارد. به نظر می‌رسد این پرسش مملوء از سوء تفسیر و سردرگمی است. کاشی پُرسلان در حقیقت جزئی از خانواده سرامیک‌ها می‌باشد، اما از نظر ویژگی‌ها که ناشی از اختلاف اندک در مواد مورد استفاده و نحوه تولید است، تفاوت‌های آشکاری دارد.

این کاشی به دلیل استحکام، دوام و زیبایی‌اش شناخته می‌شود و عموماً به عنوان محصولی بهبود یافته نسبت به کاشی معمولی و سرامیک تصور می‌شود. مقاله پیش رو، این ایده را خاطر نشان می‌کند که چرا پرسلان یکی از مصالح پرطرفدار در ساختمان‌ سازی است؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.



کاشی پرسلان چیست؟
پرسلان به عنوان دومین نوع محبوب کفپوش، جدا از سرامیک، مزایای بسیاری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار ‌دهد. کاشی پرسلان کاملاً شبیه به سرامیک ساخته می‌شود، زیرا تولید‌کنندگان در ساخت آن از خاک رس و سایر مواد طبیعی استفاده می‌کنند و برای ایجاد محصولات خاص با ویژگی‌های منحصربه فرد، مواد را در کوره حرارت می‌دهند.

کاشی‌های پرسلان با استفاده از خاک رس بسیار خاص به علاوه ماسه ریز دانه و فلدسپات ساخته می‌شود. سپس کاشی‌ها در دمای بالاتر از دمای پخت سرامیک حرارت داده می‌شوند، این موضوع کمک می‌کند تا این کاشی‌ها دوام و مقاومت بالاتری داشته باشند. این نوع خاص از کاشی به دست ‌اندرکاران حوزه ساختمانی این امکان را می‌دهند که بتوانند از محصولی مقاوم، بادوام و زیبا استفاده کنند.



مزایا و معایب کاشی پرسلان
مقاومت بالا: پرسلان در برابر سایش بسیار مقاوم است و نسبت به کاشی معمولی و سرامیک دوام بیشتری دارد. این امر به این دلیل است که این کاشی ماده‌ای متراکم‌تر است. به طور کلی سخت‌تر و ضخیم‌تر از سایر انواع کاشی می‌باشد و طول عمر بالایی دارد.

نگهداری کم: پرسلان نگهداری آسانی دارد، به همین دلیل بدون ایجاد هرگونه آسیب به راحتی قابل شستشو است. این کاشی برای حمام و دستشویی مناسب است، ولی کاملاً ضد‌ آب نیستند، اما مقاومت بیشتری از دیگر کاشی‌ها دارد.

زیبایی: این کاشی محصولی تقریباً لوکس به حساب می‌آید. از نظر زیبایی فضای شما را به چیزی تبدیل می‌کند که واقعاً به آن افتخار خواهید کرد. برخی از سبک‌های این کاشی واقعاً ظاهری خیره‌کننده و زیبا دارد.

مناسب برای ترافیک بالا: کاشی پرسلان به دلایل مختلف برای محیط‌های پر رفت و آمد مناسب است و همین امر باعث شده برای استفاده تجاری بسیار مطلوب باشد. این کاشی در مواجه با استفاده‌های مداوم و روزانه ماندگاری بالایی دارد.

تنوع گسترده در سبک‌ها: پرسلان از جنس سنگ مرمر، گرانیت، تخته سنگ، چوب، سنگ آهک و تقریباً با هر نوع کفپوش دیگری که به آن علاقه‌مند هستید ساخته شده است. همچنین، انتخاب‌های مختلفی برای ظاهر، رنگ، الگو و اندازه دارد.

مقاوم در برابر رطوبت: یکی از موارد اساسی در اقلیم‌های سرد، تجربه ترک‌خوردگی کاشه معمولی به دلیل رطوبت است. پرسلان بسیار کمتر احتمال دارد به این مشکل دچار شود. به دلیل که این کاشی متراکم‌تر و یکنواخت‌تر بوده و تخلخل کمتری از انواع دیگر کاشی دارد.

کاشی پرسلان
در مورد این نوع کاشی مواردی وجود دارد که قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده و خرید آن باید از آنها آگاهی یابید:

نصب دشوار: از آنجا که کاشی پرسلان متراکم‌تر است، کار با آن نیز دشوارتر است. مواردی که آن را ماندگار و قابل اعتماد می‌کند، همان موارد باعث شده است بریدن آن را نیز سخت‌تر کند. بنابراین، برای نصب آن نیاز به متخصصین امر است.

سنگینی: همان‌طور که بارها بیان کردیم، متراکم بودن مزیتی برتر برای این نوع کاشی است، ولی همین چگالی دلیلی برای افزایش وزن پرسلان می‌باشد. وزن بالاتر این کاشی، نصب آن را نیز دشوارتر می‌کند و به همین دلیل بلند کردن آن برای کارگران سخت است.

گرانی: هنگامی که با محدودیت بودجه مواجه هستید، قیمت می‌تواند نگران‌کننده باشد. پرسلان قیمت بالاتری نسبت به سرامیک دارد و نصب آن نیز هزینه بیشتری می‌طلبد. اما عمر بالا می‌تواند توجیهی برای قیمت بالای آن باشد.

تعمیر سخت: تعمیر سخت‌تر به این دلیل است که کار با پرسلان دشوارتر است. با این حال، به دلیل مقاومت و دوام بالا، این کاشی در عین پرهزینه بودن می‌تواند به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند شناخته شود.

نگهداری گروت: در حالی که پرسلان تقریباً در برابر لکه، آسیب و نفوذ آب مقاوم است، اما خطوط بین این کاشی‌ها هنوز آسیب‌پذیر نشان می‌دهند. حتی در کنار مراقبت مداوم، گاهی اوقات در اثر نفوذ رطوبت در خطوط بین کاشی‌ها، تخریب صورت می‌گیرد. برای این منظور استفاده از گروت برای آب‌بندی توصیه می‌شود.

پرسلان چه تفاوتی با سرامیک معمولی دارد؟
کاشی پرسلان
شما ممکن است فکر کنید که پرسلان بهتر از سرامیک می‌باشد، اما این لزوماً ممکن است اینگونه نباشد! بهترین راه برای گفتن آنچه باید خریداری کنید، کاملاً به آنچه شما قصد استفاده از آن را دارید بستگی دارد. اما بیایید تفاوت این را به شکلی عمیق‌تر بررسی کنیم:

دوام: پرسلان و سرامیک هر دو از خشت و سایر مواد طبیعی ساخته و سپس در یک کوره گرما داده می‌شوند. علی رغم این شباهت‌ها، اما نحوه ایجاد هر یک از آنها می تواند بر دوام‌شان تأثیرگذار باشد. خشتی که خالص‌تر و تصفیه شده‌تر است برای ساخت کاشی پرسلان استفاده می‌شود. هنگامی که در یک کوره گرما داده می‌شود، پرسلان تحت فشار بیشتر و در دمای بالاتر حرارت می‌بیند. به دلیل این فرآیند، پرسلان بسیار متراکم‌تر و سخت‌تر از سرامیک می‌شود.

نصب: حتی اگر هیچ تجربه‌ای در رابطه با کفپوش سرامیکی ندارید، باید بدانید سرامیک شرایط نصب نسبتاً آسانی دارد، اما نصب پرسلان متفاوت و دشوار است. هنگام برش سرامیک شما از اره کاشی استفاده می‌کنید، اما برای برش پرسلان به تیغه الماس احتیاج دارید. برای چسباندن صحیح کاشی‌های پرسلان نیز، باید از ملات نازک اصلاح شده با لاتکس استفاده کنید.

قیمت: این نکته بسیار حائز اهمیت است که کلیه کاشی‌ها در طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها در دسترس هستند. این مورد همچنین به برند، اندازه و شرکت تولیدکننده نیز بستگی دارد. با این حال، کاشی پرسلان به دلیل دادابودن مشخصات خاص و متفاوت اغلب کمی گران‌تر از سرامیک است.

مقاومت در برابر لکه: سرامیک متخلخل‌تر از کاشی پرسلان است، بنابراین ممکن است لکه به خود بگیرد. اگر این یک نگرانی مهم برای شما است، باید استفاده از سرامیک در مناطقی که ترافیک سنگین وجود دارد یا احتمال بروز لکه‌گیری هست محدود شود. پرسلان به دلیل تخلخل کمتر، در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر است.



نحوه نصب سرامیک پرسلان در کف
نصب سرامیک پرسلان برای کف ساختمان به دو شیوه انجام می‌شود:

1– استفاده از چسب: این چسب که نوعی پودری (مگاپوکسی و K-900) است بر پایه سیمان تولید می‌شود. این پودر را نخست در آب مخلوط کرده و سپس با استفاده ماله چسب ایجاد شده را در سرتاسر کف پخش و اقدام به نصب کاشی‌ها می‌کنند.

2- استفاده از اسکوپ و سیمان: این روشی خشک (بدون ملات) برای نصب کاشی‌های پرسلان است. برای این روش نیاز به تجهیزات ویژه می‌باشد. از اسکوب به عنوان گیره مکانیکی برای جداسازی کاشی ها و ایجاد فضا جهت ریختن دوغاب استفاده می‌شود. در این روش پس نخست نصب اسکوب و پسس ریختن دوغاب سیمانی انجام می‌گیرید.

کلام آخر

هنگامی که صحبت نصب پوشش نهایی دیوار یا کف می‌رسد، هم سرامیک و هم کاشی پرسلان به ذهن متبادر می‌شوند. با نصب و مراقبت مناسب در طول زمان استفاده، هر دو این مصالح می‌توانند سال‌های متمادی زیبایی را به خانه شما بیافزایند. هر دو نوع مصالح در سبک‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی به فروش می‌رسند، بنابراین می‌توان مطابق علاقه شخصی و سبک فضای داخلی هر یک را خریداری کرد.

اگر می‌خواهید به دنبال کاشی ارزن‌تر که شرایط نصب آسان داشته و تمیز کردن و نگهداری‌اش نیز ساده باشد، سرامیک را انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که ارزان‌تر همیشه بهتر نیست.

قبل از خرید کاشی، قیمت و کیفیت کلی را در نظر بگیرید تا از داشتن محصولی بادوام اطمینان حاصل کنید. اگر به دنبال محصولی بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه هستید و می خواهید از کاشی خود در هر فضای موجود در خانه استفاده کنید، نمی‌توانید به پرسلان نه بگویید! این کاشی ممکن است گران‌تر و نصب آن دشوارتر باشد، اما کیفیت و دوام بالایی دارد.

ویکی ساختمون
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.